2008-01-05

Jaan Krossist

Vaatasin matusetalitust. Nagu oleks veel üks president ära surnud. Selline tunne oli. Esimene mõte pärast tema surma oli, et ei jõudnudki tema Nobeli preemiat ära oodata. Kahju. Teine mõte oli, et mitut Krossi raamatut ma siis lugenud olen? Sama küsimus vanematele. Vastus reikiä nolla!!! Mitu J.Krossi raamatut meil kodus on? ÜKS! Wikmani poisid! Miks?
Vastan kohe. Oma suurema lugemise perioodil 1980-1995 ei olnud Krossist suurt midagi kuulda. Ma ei mäleta, kas kirjanduse tunnis temast üldse räägiti. Kooli lõpukirjadis jahvatasin küll Ülo Tuulikust ja Endla Tegovast, aga ei sõnagi Krossist, kui samuti kaasaegsest eesti kirjanikust. Kes Kross, mis Kross? Midagi ei räägitud. Nüüd oleks nagu teadmistes suur tühik.
Viimase viie aasta jooksul olen küll lugenud iga ta artiklit lehes ja vaadanud/kuulanud, mis tal öelda on olnud. Minu jaoks ta oligi rohkem nagu mentor.

Meenus, et siiski"Mardileiba" olen lugenud. Kas see loeb?

4 kommentaari:

triibik ütles ...

no koolis-koolis. kesse koolist mingit lugemisinfot ootas? sel ajal?
meil miskipärast oli kodus palju krossi asju olemas ja perekondliku erutusega loeti "keisri hullu", "rakvere romaani" ja "vastutuulelaeva". mina ka. ja räägiti, et uh, kus nüüd kross jälle andis ja. vend oli muidugi hirmus raamatufänn ja raamatud toona ka odavad. keskkoolis ostsin ise antikvariaadist "kolmandad mäed". "wikmani poisse" sain kuskilt läbi häda lugeda küsida, paber ümber ja jälle ilmselt kogu perega erutatult :)
aga jah, see tunne nagu presidendi matusel, see oli mul ka. ja hea meel, et päike säras. ja kummastus "halleluujast" - aga siis mõtlesin, et miks mitte. milleks üürata järjekordset albinioni "adagiot" vms nutulaulu. suur mees ja pikk elu.

triibik ütles ...

ps
tore, et sa oma blogi karva jälle paitad :)

Lupetta ütles ...

Halleluja mulle meeldis. Võib olla ka tänu sellele, et just ise seda kuu aega tagasi üürgasin südamest. Ei pea matustel ainult "ööbiku surma" ja "ema südant" laulma.Niigi raske. See ju haakus teemasse ka, nagu Indrek poiss abivalmilt selgitas.
Meie kodus oli kehv raamatukogu vist. Isakodu on Rakverest 25 km kaugusel aga "Rakvere romaani" pole lugenud. Wikmani poisid ostsin ka antikvariaadist.

Anonüümne ütles ...

Oih, see on küll üllatus. Et sa Keisri hullu pole lugenud! Mul on raudvarana riiulil olemas. Nii et võin lahkelt "laenata". Kusjuures oma kooli kiituseks pean ütlema, et meil oli kirjanduse tunnis valida, kas lugeda Keisri hullu või mingit teist (ei mäleta, mida - äkki lausa Wikmani - seda peeti kergeks lugemiseks ). Ja vähesed valisid "hullu". Mina valisin ja jäin paksult rahule :)Wikmani lugesin ka muidugi läbi.
Minuarust on Krossil omamoodi sarnasus Mika Waltariga. Just see ajaloo tausta kasutamine.
PS. "Paigallend" on mul ka olemas.