2008-08-08

Koluvere linnus


Täitsa kobamisi, nagu kaks pimedat kana, leidsime sellise aarde Eestimaalt, et hoia ja keela.
Meil oli kimada kokku 260 km kodu poole ja pool teed polnud veel möödas, kui mingi Koluvere jäi ette, kust tuli Märjamaa peale keerata. Üldiselt ma olen selline mõisahuviline ja kuskil mõisa silt on siis ikka vaatan üle. No aga nüüd hakkas juba hämaraks kiskuma, ja pikk tee ees ja... ikka keerame tagasi.

Meil mõlemal oli järsku tunne, et vaja järgi vaadata ja millal me siia jälle satuma ja kõik see staff.

Koluvere, Koluvere, mis mul sellega meenub? Konkreetselt ei midagi. [Kuutroll: Koluvere laat. Mitu laulu ja lugu sellest]. Kuigi nimi oli tuttav. Kullamaa kirikust olin küll palju kuulnud ja tahtnud vaatamagi minna.
Mõisa park paistis suur, tamme allee oli paljutõotav. Sõidame ja sõidame ja järsku avaneb meie ees täies hiilguses keskaegne linnus, mitte mingi baltisaksa mõis.

Jummel küll. No kuidas mina olen koguaeg teadnud, et ainus ühes tükki linnus on meil Kuressaares ja ülejäänud ordulinnused on varemetes.

Linnust ümbritseb vetevõrk. Linnust ennast renoveeritakse. Üle vallikraavi läheb obeliskidega kaunistatud kaarsild. Käin ümber ruudukujulise linnuse ja mõtlen, et miks mulle siiski see kuidagi tuttav tuleb. Ühesõnaga, otsige naist, nagu ütlevad prantslased.
Ühe siniverelise naisega seoses kunagi kuuldud lugu.

Kahjuks on liiga hämar, et pilti teha. Külm on ka. Kobime autosse. Vahepeal vaatan, et kas hooldekodu (hiljem selgub et hullukesed) liiga uudishimulikuks ei lähe.
Linnus uhke vapiga oma väravas jääb selja taha. Öösel enne magamaminekut mõtlen viimasena, et seda linnuse asja ma hakkan kohe homme internetist uurima.

Ja siit see tuleb!

Tegelikult leidsin üsna kerge vaevaga kogu Koluvere linnuse (lossi) ajaloo Haapsalu muuseumi lehelt ja koluvere.com lehelt. See naine, kes seal lossis salapärastel asjaoludel suri, oli inglise kuninganna Karoline (vot näe oli selline kuninganna Inglismaal) õde. Mõlemate abielud olid skandaalsed ja mõlemad surid kahtalstel asjaoludel. Kuninganna elust on vändatud dokdraama, aga ühe hea draama saaks ka Koluvere lossi vangist Auguste Karoline von Braunschweig-Wolfenbüttelist. Täitsa kasutamata idee.

Miks see linnus pole muuseumiks tehtud, tekkis mul esimene küsimus. Oi mis vingeid ekpoositsioone sinna annaks panna alates Katariina II -st ja Orlovist ja lõpetades Inglise kuninga Georg IV-ga.
Mõnede ekspertide arvates on see üks kümnest kõige suuremast vaatamisväärususest Eestis.
Õnneks pole ma üksi oma arvamusega, sest EE valis selle linnuse erastamise juba kultuurivaenulike tegude hulka.
Ma saan aru küll, et ei ela mitte vaeses, vaid rumalas riigis. Meil on vaja see kuramuse rist ikka üles panna ja Kalevipoeg ka.

Veel üks huvitav tähelepanek, et iga hooldekodu juurest võib leida keskaegse vasallielamu. Eelmine leid oli Vao. Lollikesed hoiavad turistid (loe vandaalid) eemale?

Kommentaare ei ole: